Když výchova připomíná absurdní kabaret
„Když na někoho křičíš ‘zmiz’, možná bys mu měl taky říct kam. Jinak se jen otočí, stojí na místě – a bolí ho o to víc.“ ani pochopit to nemůže…
Dneska to bude malinko tvrdší, ale pojďme si říct věci na rovinu:
Slova jako ‘debile’, ‘zmiz’, ‘koukej vypadnout’ nebo ‘neser mě’ jsou jako granáty házený z gauče.
Krom toho že jich známe tolik, schválně přemýšlel někdo z vás nad tím významem slov ?
Neškoděj jen tím, že bolí.
Nejhorší na tom ale je, že vůbec nedávají smysl. A přesto je slyšíme pořád. Doma. V autě. V kuchyni. V hlavě.
Pip to sem pip.
Ty si ale pip.
No taaaaaaakovej pip.
Odlehčíme to na toho debila a zmiz.
Kapitola 1: Když ti někdo řekne „debile“
Co to znamená?
- Je to diagnóza?
- Je to nadávka?
- Je to pokus o komunikaci?
Dítě neví.
Dospělý neví..
A víš co? Ani ten, kdo to řve, to neví. Jen mu ruply nervy. A místo výrazu citů spíš emoce vyplavily cosi.
„Debile“ je prostě „neumím vyjádřit, co cítím, tak tě radši sejmu, protože jsem silnější nebo hlasitější.“
Kapitola 2: A teď vážně… kam mám „zmizet“?
Řveš na dítě:
„ZMIZ!“
Super. A kam má jít?
Dotaz jak to mám udělat ?
Z kuchyně do obýváku?
Z pokoje na balkon?
Z planety Země?
Dítě stojí.
Dívá se.
Často beze slz.
Nerozumí. Jen cítí, že je špatně.
A to je ten fór – vůbec mu neříkáš, co má udělat. Jen rveš pointa nikde.
A to bolí. Protože dítě tě potřebuje vysvětlovat a řev tomu jaksi nepomahá vůbec.
A víš co? Dospělý to má úplně stejně. Když tě někdo pošle pryč, aniž by ti řekl proč, ale neseš si to v sobě dlouho.
Kapitola 3: Výchova podle výbuchu
Typická scéna:
– Někdo něco rozlije
– Někdo něco zapomene
– Někdo něco udělá jinak, než jsme chtěli
A z rodiče vypadne:
„Už mě fakt sereš! Vypadni!“
Dítě se stáhne. Možná řekne „promiň“.
Ale v hlavě mu zůstane jen ta scéna a nechápe jí.
Místo pochopení. Hluk místo řešení.
A my se pak divíme, že z něj vyroste člověk, co buď mlčí – nebo taky křičí.
Kapitola 4: Humor má taky místo
Představ si, že místo „debile“ bys řekl:
„Tvoje dnešní mozkový procesy mě fascinují!“
„Prosím tě, opusti tuto dimenzi na 5 minut, dík.“
„Tvůj přístup k realitě je dnes originální, ale neúčinný.“
Jo, smějeme se.
Ale taky by to bylo upřímnější, míň destruktivní – a pořád vypovídající o tvým stavu.
A dítě by ti třeba i možná rozumělo tomu co se stalo.
Kapitola 5: Co si z toho odnese ten, na koho řveš?
Že je nechtěný
Že nerozumí světu
Že musí být ticho, aby byl v bezpečí
Že city se neříkají – že se křičí
A víš co?
Začne to dělat taky. Nebo to v sobě zamkne a ponese si to dvacet let.
Kapitola 6: Syrová pravda
Když dítě zlobí, neznamená to, že je špatné.
Možná je unavené.
Možná tě jen potřebuje.
Možná neví, jak ti to říct.
A když ty řveš, možná nevíš, jak jinak říct „jsem přetažený, cítím se sám, bojím se, že to nezvládnu.“
Tak to prostě zní jako:
„Debile, zmiz.“
Ale ve skutečnosti je to spíš:
„Pomoz mi. Nedokážu to říct jinak.“
Shrnutí pro všechny, co mají jazyk rychlejší než srdce:
- Každý výkřik je jen špatně zabalený vnitřní signál
- Dítě (ani dospělý) neví, co má „zmiz“ udělat
- Nadávka nese bolest, ne řešení
- Humor je výborná alternativa. A funguje!
- A láska – i nešikovná – je pořád lepší než řev.
Komentáře
Bossík (16.06.2025 22:37)
Krásně napsané.