💥 🔫
Z pekla do školy. A zpátky.
Psal se rok 1993. Lidé si přeposílali soubory přes disketu, Windows byly jen grafickou nadstavbou a většina her vypadala jako barevné šachy. A pak to přišlo. DOOM.
Hra, která nedala hráčům šanci. Doslova. Buď jsi střílel, nebo jsi byl mrtvej. A pokud jsi nevěděl o IDDQD, poznal jsi bolest. Hodně rychle.
🧠 Co to vlastně bylo?
Doom byl revoluční first-person shooter (FPS), kde jsi byl mariňák, co se probouzí na Marsu. Jenže místo snídaně tě čekala invaze démonů z pekla. A ty jsi měl jen brokovnici a „možná to přežiju“ jako výbavu.
Mapa byla labyrint, klíče byly jako zlato, a když jsi konečně sebral tu dvouhlavňovku? Jo, to byl teprve ráj. Nebo spíš očistec.
🎧 Zvuk, co zůstal v hlavě
Bzučení monster, sykot Impů a hlavně to tsss-blam! brokovnice – všechno to šlo přímo do mozku. Hudba? Industriální, elektronická, připomínající metal – prostě soundtrack na pekelný večer.
A když tě sejmul démon? Sbohem, úroveň. A nervy.
💾 Diskety, které pálily
DOOM byl shareware. To znamenalo, že jsi první epizodu mohl mít zdarma a šířit dál. Takže jsi si to prostě nakopíroval od kámoše na 4 disketách, a už se hrálo. Ve škole. V práci. Všude. Jen učitelé a šéfové to nechápali. Nebo hráli taky?
👾 Multiplayer bez internetu?
Ano. Doom měl LAN multiplayer, což znamenalo, že se spolužáci v počítačové učebně propojili, hráli a řvali na sebe přes místnost: „Kdo mě zabil?!“ Ten pocit, když jsi někoho sejmul brokárnou zpoza rohu, byl lepší než svačina zdarma.
🧠 ID Software = géniové (nebo šílenci?)
Za hrou stáli John Carmack a John Romero – géniové s mozkem v C++ a láskou ke krvavým hrám. Vytvořili nejen DOOM, ale i Wolfenstein 3D a později Quake. DOOM byl ale ten, co prorazil strop.
🪦 Co zbylo po Doomu?
Značka žije dál. Od originálu přes Doom 3 až po moderní DOOM (2016) a DOOM Eternal. Ale ten první Doom z roku 1993… to je srdcovka. To je zážitek. To je herní pravěk s pekelně dobrou chutí.😈💾
Komentáře
Zatím žádné komentáře.